2009. július 21., kedd

Az elején kell elkezdeni!?

Egyre gyakrabban találkozok olyan MLM meghívókkal (néha magam is kapok), amelyek úgy invitálnak egy új (esetleg Magyarországon új) hálózathoz való csatlakozásra, hogy még az elsők között lehetek, aki belép.

Úgy tűnik tehát nekem, hogy sokaknak az a „fixa ideája”, hogy egy hálózatban akkor lehet sikeresnek lenni, ha ott vagyunk a kezdeteknél. Mivel akik legfőbb érvként ezt használják, biztos vagyok benne, hogy hiszik is.

De valóban így van?

Önmagában persze nem probléma, ha valaki egy frissen piacra lépő céghez csatlakozik, azonban ezt úgy kommunikálni, mint legfőbb előnyt, már igenis az.

Téves feltételezések

Íme néhány dolog, amit az „elején kell elkezdeni”-ben hívők talán nem gondoltak végig.

Először is az a közvélekedés, hogy döntően csak azok tudnak sikeresek lenni az MLM-ben, akik a kezdeti időkben csatlakoztak egy hálózathoz, egyszerűen NEM IGAZ. Ez is olyan „városi legenda
, amit mindenki tudni vél, de ha valaki utánajár, akkor nem fog találni ilyen egyenes összefüggést.

Vannak, akik az elején csatlakoztak hálózathoz, és mára rendkívül sikeresek. Vannak, akik velük együtt, mára pedig sehol sincsenek. Vannak aztán szép számmal, akik évekkel a cég piacra lépése után léptek be, és szintén hallatlanul jól megy nekik.

A tettek számítanak

Hidd el, a sikerben nem az a döntő, hogy mikor lép be az ember, hanem, hogy mire képes, és mit és mennyit csinál. Amit pedig tesz, azt mennyire teszi jól.
Egy tisztességes MLM vállalatnál ugyanúgy lehetősége kell lennie a munkatársaknak eredményesnek lenni az elején, mint évek múlva. Ehhez pedig elsősorban korrekt üzletpolitika, megfelelő marketing terv, kiváló termékek kellenek.

Esélyek és a piactelítődés

Az elején kezdés azt igyekszik sugallni, hogy most még több esély van a sikerre, mint később, amikor már „telítődött a piac”. Ez ismét egy olyan általánosan elfogadott vélekedés, ami abszolút nélkülöz minden alapot. Soha nem lehet semmilyen termékkel piacot telíteni! Tud mondani valaki olyan terméket, szolgáltatást, amely már minden lehetséges vevőnek van, és soha nem kell belőle több? Ha nagyobb a konkurencia, akkor persze nagyon jónak kell lennie a terméknek, és az értékesítőnek ügyesebbnek.

Jó marketing kell

Mivel az emberek többsége képzetlen a marketing területén, a legtöbben azt feltételezik, hogy nagyot kaszálni csak valami újdonsággal lehet. Ez nem egy marketing alapismeretek írás, tehát nem ezt a témát szeretném most itt bővebben kifejteni, de azért fontos tudni: ez a lehető legtávolabb áll az igazságtól.
Az tisztességes marketing alapképlete ez: Ismertség – Bizalom – Igény – Ajánlat.
  • Minél szélesebb körű ismertségre kell szert tenni,
  • feléjük bizalmat kell építeni,
  • fel kell mérni, mire van igényük,
  • majd erre az igényre kell ajánlatot tenni.
Ha az első három hiányzik, és csak az ajánlat van, akkor: SPAM-elünk (kéretlen ajánlat idegeneknek), elutasítanak (nincs bizalom), nyomulunk (nem mértük fel az igényeket, csak rá akarjuk erőltetni a termékünket, üzletünket)

Magda Attila egy ízben megjegyezte – és teljesen egyetértek vele -, hogy a hálózatépítők igen gyakran szóban is spam-elnek. Vagyis lépten-nyomon, akibe csak belebotlanak, az üzletükről-termékükről beszélnek, anélkül, hogy az igényfelmérést elvégezték volna. Ez pedig nagyon nagy szarvashiba. Az elutasítások többsége ebből származik, pedig kiküszöbölhető lenne, ha letámadás helyett előzőleg kipuhatolnák, van-e igény most az ajánlatra.

A cél nem szentesíti az eszközt

Elképzelhető persze az a verzió is, hogy valamely cég, vagy hálózatépítő nagyon is tisztában van az „elsők között lenni” pszichológiai hatásával, és igyekszik kihasználni, hogy ily módon csatlakoztasson tagokat a hálózatába. Nem gondolom, hogy a cél szentesíti az eszközt!

Ha pusztán az újdonság erejével próbálunk belépésre késztetni embereket, lehet, hogy sikerrel járunk néhányuknál, azonban annyi már az újdonság, hogy ennek a mozgósító ereje erőteljesen lanyhul.
Ezen kívül – és ez a legfontosabb -, minden újdonság csak ideig-óráig újdonság.
Mit fogunk kommunikálni 1-2-5 stb. év múlva, amikor már nem leszünk újak, ellenben megjelennek a „legújabb” hálózatok?
Több olyan céget is látok, amelyek különböző extra kedvezményekkel igyekeznek az elején mesterségesen felduzzasztani a hálózatot, mely tagok közül a legtöbb aztán nem is csinál semmit. A jellemző az, hogy tessék-lássék „megpiszkálja” a dolgot egy kicsit, majd „á, ez se működik” felkiáltással, vagy csendes beletörődéssel abbahagyja.

PÉNZ! PÉNZ! PÉNZ!

Sokan - nem gondolom, hogy rosszindulatból -, de egyszerűen az anyagi javak mindenek fölötti akarásából nem is foglalkoznak mással, kvéve hogy, minél gyorsabban, minél több pénzt kivehessenek az adott üzletből. 1 év múlva pedig keresnek majd valami mást. (MLM-et, vagy akármit, amiből leakasztható némi – lehetőleg persze minél több - suska.

Én a magam részéről talán régi módi vagyok, de nem érdekel olyan üzlet, amely kizárólag a pénzről szól, értékteremtés nélkül.

Új üzlethez „férfi” kell

Új üzletekhez való csatlakozás elsősorban úttörő típusú embereknek ajánlott.
Meg kell küzdeni, ugyanis:
  • Az ismeretlenségből való kitöréssel
  • Referenciák hiányával
  • Nincs annyi, és olyan minőségű tréning anyag, mint egy évek óta működő cég esetében
  • Ha a termék (szolgáltatás) is valami különlegesség – és általában az mlm-ben az -, akkor a piac még nem ismeri, nincs bizalma benne, ezét igénye sincs rá.
  • A cég infrastruktúrája még nem kiforrott
  • Sok a bizonytalansági tényező: Tényleg jók-e a termékek? A bónuszokat időben és pontosan kifizetik-e? A garanciákat betartják-e? Van-e rá biztosíték, hogy a forgalmazott termékek nem jelennek meg a hagyományos kereskedelemben? (Ez az esemény ugyanis padlóra küldheti az egész hálózatot, és volt már ilyenre példa) stb.
  • Mindent a saját hibákból kell megtanulni stb…stb.
Új hálózat esetén az is megtörténhet, hogy a cég nem lesz sikeres, vagy akár tönkre is mehet.
Éppen ezért csak olyanoknak javasolt, akik kedvelik a kihívásokat, szeretik, ha maguk vágnak ösvényt maguknak, akkor érzik elemükben magukat, ha élére állhatnak valamilyen általuk különlegesnek vélt dolognak.
Ők viszont valószínűsítem, ezt a különlegességet fogják hangsúlyozni, nem azt, hogy „igyekezz hamar belépni, most még könnyen és gyorsan megszedheted magad”.

A réginek is megvan az előnye

Aki nem ilyen, annak inkább javasolt a kitaposott úton haladni.
Egy évek óta stabilan működő cégnél
  • a termékek minősége bizonyított
  • már kialakult a megfelelő infrastrukturális háttér,
  • a forgalmi adatokból látható a termékre irányuló igény,
  • nem „ekkorák leszünk”, hanem „ekkorák vagyunk”,
  • vannak sikeres hálózatépítők, „példaképek”
  • olajozottan működnek a képzések,
  • jól szervezett az információ áramlás stb…
Mit érdemes választani tehát?

Az MLM persze abban különleges, hogy általában nem a jelölt választ céget, hanem az dönt, hogy aki megkereste, melyik cégnél dolgozik. Ezért a „hogyan válasszunk mlm céget” típusú listák általában az adott cég melletti meggyőzésre szolgálnak.
Az online mlm-ben viszont elképzelhető, hogy valaki több tucat lehetőséget végignéz, és úgy választ üzletet.

Az előnyökről beszéljünk.

Akik hálózatépítéssel foglalkoznak, azok beszéljenek azokról a valós előnyökről, amelyek az adott céghez való csatlakozás által, ill. a termékeken keresztül megszerezhetők, követve marketing fenti négyes szabályát.
Nem láttam még olyat, hogy valaki azért, mert az első 100-500-1000-ben csatlakozott volna egy céghez, minden munka nélkül meggazdagodott volna.
Ne próbáljunk mindenféle ügyes trükkökkel csatlakozásra bírni embereket, mert ha kipukkad a lufi, csak újabb „mlm-áldozatokkal” növeltük a hálózatépítésből kiábrándultak amúgy is népes táborát.


Hoffman József
MLM Start Program - a hálózatépítés alapjainak esszenciája
www.mlmstartprogram.hu

1 megjegyzés:

WellnessTeam írta...

Köszönöm József ezt az értékes tájékoztatót. Teljesen egyetértek veled, habár én azok közé tartozok, akik az elsők közt voltak egy cég Magyarországi bevezetésében. A cég maga már 31 éve müködött a világpiacon, de 3,5 évvel ezelőtt még teljesen új volt Magyarországon.
Mi már korábról tagja voltunk a cégnek egy másik országban, ahol akkor már 8 éve müködött.
Visszatérve a témára, azért is értek egyte veled, mert ez alatt a 3,5 év alatt megtapasztaltuk, hogy az ujdonság varázsára becsatlakozott munkatársak nagyrésze már sehol sincs, mert szerintem van egy ilyen mlm "horda" akik, minden újba belépnek és néhány hónap múlva odébb állnak és 3 év alatt 10-20 cégnél megfordulta.
De vanal olyanok is akik 3 év után csatlakoztak és kevesebb mint fél év alatt nagyon szép sikereket értek el.
Szerintem a siker elsősorban az egyéntől függ, természetesen a hosszú távú sikerhez szülséges egy jó cég, jó termékekkel és egy jó marketing tervel.
Árpád.